تحقیق آناتومی کلیه فایل ورد 110 صفحه
نوشته شده توسط : زپو

 تحقیق آناتومی کلیه  فایل ورد 110 صفحه


تحقیق آناتومی کلیه  فایل ورد 110 صفحه

1آناتومي كليه

كليه ها اعضاي لوبيايي شكلند كه دو عدد و به رنگ قرمز مايل به قهوه اي بوده و مسئوليت توليد و دفع ادرار را به عهده دارند.

كليه حيوانات مختلف داراي اشكال گونانوني مي باشد ، مثلاً در گاو به شكل لوبوله[1] و در اسب كليه سمت راست به شكل قلب[2] مي باشد.

كليه سمت راست كمي جلوتر از كليه چپ بوده و موقعيت آن در حيوانات مختلف به شرح زير مي باشد()

جدول : موقعيت كليه ها در حيوانات مختلف نسبت به مهره هاي سينه و كمري

T=مهره هاي سينه [3]                                                                  L= مهره هاي كمري[4]

موقعيت كليه ها بطور كلي در گربه نسبت به سگ كمي خلفي تر[5] بوده و همچنين كليه ها كمي گردتر و از لحاظ رنگ كمي روشن ترند و همچنين داراي وريدهاي

ستاره اي[6] بيشتري مي باشند .()

كليه ها داراي دو لبه[7] و دوسطح[8] مي باشند :لبه داخلي مقعر بوده و لبه خارجي محدب مي باشد

لبه داخلي داراي بخشي بنام ناف[9] مي باشد كه محل ورود عروق و اعصاب به كليه ها و همچنين محل خروج ادرار توسط حالب[10] مي باشد.هر دو كليه در بخش خارج صفافي قرار داشته و در زير عضلات كمري واقع  مي گردند. كليه ها در بخش قدامي بطور كامل توسط صفاق پوشيده شده اند وليكن در بخش خلفي فقط بخش شكمي كليه ها توسط صفاق پوشيده مي گردد و سطح شكمي هر دو كليه كاملاً توسط صفاق پوشيده شده است.()

كليه ها از خارج توسط يك كپسول فيبروزي ا حاطه مي گردند كه در كليه سالم به راحتي از سطح كليه جدا شده و فقط در بخش ناف داراي اتصال نسبتاً محكمي مي باشد. تمام اين عضو بهمراه كپسول خود توسط بافت چربي[11] احاطه گرديده است . اتصال كليه ها معمولاً محكم نبوده و مي توانند در هنگام تنفس و يا پر بودن معده جابجا گردند.()بويژه اين حالت در گربه ها بيشتر بوده و لذا ممكن است در اين حالت با اجسام خارجي داخل دستگاه گوارش و يا رحم آبستن اشتباه گردند.((

1-1-1موقعيت كليه نسبت به اعضاء محوطه بطني :   

كليه سمت راست کمی قدامی تر بوده و انتهای جلویی[12] آن  در گودي كليوي[13] لوب خلفی کبد [14]قرار گرفته است و توسط رباط كبد كليوي[15] در جاي خود محكم مي شود.

 اين عضو در انتهاي خلفي[16] با لوب راست لوزالمعده و قولون بالا رو[17] در تماس بوده و در سطح پشتي[18] در ارتباط با عضلات مازويي[19] مي باشند.()

كليه سمت چپ  نيز از قسمت جلو در تماس با معده در سطح پشتي در تماس با عضلات زير كمري[20] ودر سطح شكمي در تماس با لوب چپ لوزالمعده و قولون پايين رو[21] و از سمت خارجي در تماس با طحال مي باشد.()

1-1-2ساختمان كليه

پارانشیم كليه از دو بخش قشري[22] و مركزي [23]تشكيل گرديده است .

 بخش قشري داراي ظاهر دانه دار [24]و رنگ تيره تر مي باشد كه علت آن وجود گلومرولها و خونرساني وسيعتر اين ناحيه مي باشد .

بخش مركزي داراي رنگ روشن و همچنين ظاهري مخطط[25] بوده كه به علت وجود مجاري جمع كننده ادرار [26]مي باشد اين مجاري بشكل دسته هايي به يكديگر متصل گشته و هرمهاي كليوي[27] و مجموعه اين هرم ها در مجاورت لگنچه[28] به يكديگر پيوسته و ايجاد ستیغ كليوي[29] را مي نمايند. ادرار از طريق راس اين هرمها كه پاپیلا[30] ناميده مي شوند وارد لگنچه شده و سپس كليه را ترك مي كند()

در بعضي از حيوانات كه هرمها جدا از يكديگرند لگنچه وجود نداشته و ادرار از طريق پاپيلاها وارد فضايي بنام جام هاي كوچك [31]مي گردد و سپس اينها با يكديگر متصل گشته و تشكيل جام بزرگ [32]را داده كه به حالب متصل بوده و ادرار را توسط حالب از كليه خارج مي كنند. 

1-1-3خون رساني كليه

هر كليه توسط دو رگ خون رساني مي شود

1-سرخرگ كليوي[33] كه از آئورت منشعب گشته و خون را به كليه مي رساند.

2-سياهرگ كليوي[34] كه در پايين سرخرگ قرار داشته و خون را از كليه خارج مي كند و آنرا به سياهرگ ميان خالي خلفي [35]وارد مي كند.() سرخرگ كليوي كليه راست در اكثريت قريب به اتفاق سگ ها منفرد و داراي طولي برابر است وليكن سرخرگ كليوي كليه چپ از نظر طول متغير و در 15% سگ ها دورگ مي باشد .

سرخرگ كليوي پس از ورود به كليه تبديل به سرخرگ هاي بين لوبی،[36] سرخرگ  قوسي،[37] سرخرگ بين لوبولي و آرتر یول هاي آوران گلومرولي شده و سپس خون را تحويل سياهرگها مي دهند.

سياهرگها نيز از سياهرگهاي گلومرولي آغاز و سپس به سياهرگهاي بين لوبولي ، قوسي و بين لوبي تبديل و از طريق سياهرگ كليوي كه معمولاً منفرد است. كليه را ترك مي كنند.

1-2بافت شناسی کلیه

هر کلیه توسط کپسولی از بافت هم بندی سخت احاطه شده است که به راحتی از آن جدا می شود کلیه ها از دو قسمت اطرافی[38]و مرکزی [39]تشکیل شده اند

قسمت مرکزی در انسان شامل 10 تا18 عدد هرم مرکزی [40]است که راس آن ها به طرف مرکز کلیه و کالیس ها [41]در لگنچه [42] قرار دارد.

قاعده این هرم ها به طرف قسمت اطرافی کلیه متمایل است . راس هر هرم مرکزی در داخل لگنچه بصورت 10 تا 25 سوراخ باز می شود که بنام ناحیه غربالی[43] نامیده می شود.در قسمت اطرافی و در قاعده هرم های مرکزی را حدود 400 تا 500 ساختمان اشعه وار تشکیل می دهد بنام medullary rays که شامل یک یا چند لوله جمع کننده و قسمت هایی از واحد ترشحی نفرون می باشد . قسمت اطرافی فاصله بین قاعده هرم های مرکزی تا کپسول کلیه را پر می کند.فواصل بین هرم های مرکزی را ستون های کلیوی برتین [44] گویند که شامل بافت های هم بندی و عروق خونی است . ناحیه اطرافی کلیه را ساختمان های کوچک و کروی قرمز رنگ مشخص می کند به نام جسم کلیوی [45]یا کرپوسل کلیوی در بعضی از حیوانات ستون های برتین مشخص نیست و فاصله بین قسمت مرکزی و اطرافی به صورت یک سطح صاف مشخص است.

این حیوانات دارای کلیه ی یک لوبی می باشند مانند اسب ، نشخوار کنندگان کوچک و گربه در صورتی که در انسان و برخی دیگر از حیوانات مانند گاو ، سگ و خوک کلیه شامل چندیدن لوب می باشد.یک هرم مرکزی ، قسمتی از ستون های برتین مربوط به آن و ناحیه اطراف کلیه در قاعده هرم مرکزی یک لوب کلیه را تشکیل می دهد .

1-2-1نفرون[46]


[1]Lobulated

[2] Heart form

[3] Thoracic vertebrae

[4] Lumbar vertebrae

[5] Caudal

[6] Stellate veins

[7] Border

[8] Surface

[9] Hilus

[10]Urether

[11]Pre renal fat

[12]Cranial part

[13]Renal recess

[14]Caudate lobe of  liver

[15]Hepato renal liq

8 Caudate part

9 Acending colon

10 Dorsal part


خرید و دانلود  تحقیق آناتومی کلیه  فایل ورد 110 صفحه






:: برچسب‌ها: تحقیق , آناتومی , کلیه , فایل , ورد , 110 ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: